Маховик двигуна
Що таке маховик? Параметри вибору маховика двигуна
Автомобільний двигун виробляє велику кількість енергії, яка передається на трансмісію. У машинах з механічною коробкою передач та класичним зчепленням передача крутного моменту з колінвала на КПП здійснюється через маховик, який є накопичувальним джерелом обертальної енергії, балансиром двигуна та виконує ще декілька важливих функцій.

Маховик двигуна, призначення та функції
Маховик являє собою металевий диск з чітко вивіреною масою та розмірами, який кріпиться до фланця колінвала. Під час роботи двигуна всередині виникає безліч різноспрямованих інерційних сил. Ці сили викликані рухом поршнів, обертанням колінвала та розподілвалів, роботою системи ГРМ та навісного обладнання тощо. Безумовно, це викликало б прогресуючі вібрації, які могли б призвести до поступового руйнування запчастин двигуна та нерівномірної роботи.
Аби уникнути цих небезпечних явищ, використовують маховики, які накопичують кінетичну енергію, згенеровану двигуном. Надалі акумульована енергія використовується для підтримання стабільних обертів та вирівнювання крутного моменту впродовж руху автомобіля. Окрім того, інерційна сила обертання маховика допомагає частково зняти навантаження з двигуна без втрати потужності.
Узагальнюючи, можна визначити наступні базові функції маховика автомобільного двигуна:
- Маховик забезпечує інерційну масу для обертання колінвала.
- Запобігання вібрацій під час роботи двигуна.
- Балансування запчастин двигуна, що обертаються, усунення дисбалансу колінвала, поршневої групи.
- Використання початкової обертової сили під час запуску двигуна.
- Служить незамінною ланкою під час передачі крутного моменту від стартера до колінвала під час запуску.
- Центрує колінвал та первинний вал коробки передач.
- Використовується як ведучий диск у механізмі зчеплення для передачі крутного моменту на трансмісію.
Остання функція є ключовою для роботи зчеплення. Для ефективної передачі крутного моменту на коробку передач необхідно, аби контакт веденого диска зчеплення з маховиком був максимально щільним. Це потребує ідеально рівної та відшліфованої робочої поверхні маховика, щоб запобігти передчасному зношенню веденого диска зчеплення.

Конструкція маховика двигуна та основні несправності
Автомобільний маховик являє собою масивний металевий диск вивіреного діаметра та ваги. Виготовляється з міцної сталі, чавуну, у деяких випадках з алюмінієвого сплаву. Жорсткість та міцність матеріалу потрібні для запобігання деформації або пошкодженням, які б вплинули на балансування.
Маховик кріпиться до фланця колінвала за допомогою болтів, причому маховик та колінвал перед збиранням обов’язково балансуються. Після демонтажу маховик має бути встановлений у такій самій позиції, у якій був прикріплений на заводському конвеєрі. Це запобігатиме дисбалансу та вібраціям.
На зовнішню радіальну поверхню маховика напресовано зубчастий вінець, який входить у зачеплення з шестернею стартера. Зчеплення зубців відбувається, коли втягуюче реле стартера виводить шестерню у робочу позицію, а виводить шестерню з зачеплення обгінна муфта після запуску двигуна.
Для центрування первинного валу коробки передач по центру зовнішньої площини маховика впресовано підшипник або втулку. Внутрішній діаметр підшипника відповідає зовнішньому діаметру первинного вала КПП.

Коли міняти маховик, ознаки несправності
Найчастіше до основних проблем з маховиком відносять зношення зубчастого вінця, що відбивається на якості з’єднання з шестернею стартера. Окрім того, витікання моторної оливи через зношений задній сальник колінвала (або передній сальник первинного вала КПП) замаслює робочу поверхню.
Це викликає проковзування веденого диска зчеплення, перегрів та деформацію маховика у найгіршому випадку. У разі появи вібрацій на певних обертах, під час руху або на холостих, маховик потребує діагностики. Зазвичай у таких випадках необхідно купити новий маховик, підібравши відповідну модель за VIN-кодом або за моделлю двигуна.
